Når din kollega går dig på nerverne

Her får du nogle konkrete tips til at tackle din irriterende kollega

Irriterende kollegaDe fleste af os har prøvet at arbejde sammen med en kollega som er virkelig irriterende. Bare tanken eller
synet af denne kollega får dig til at se rødt og du får lyst til at løbe skrigende bort. Det kan være svært at samarbejde. Og hvordan er det lige du tackler sådan en kollega?

Lyt og gentag

De fleste konflikter handler om misforståelser, fordi vi ikke hører ordentligt efter. Vi fortolker i stedet for at lytte. Vi filtrerer de andres budskaber igennem vores egne værdier, antagelser og fordomme. Stil derfor opklarende og nysgerrige spørgsmål, hvis din kollegas budskab forekommer upræcist eller uklart. Tving dig selv til at gentage din kollegas budskab. Det gør at du er nødt til at høre efter. Når du hører dig selv sige det højt bliver det tydeligt hvis der er noget der er uklart for dig. Det hjælper også din kollega at høre hvad det er du har forstået af hans/hendes budskab.

Vælg dine kampe

Det er fristende at diskutere med de kollegaer som trigger os, eller at kritisere dem for deres fejlopfattelser. Medmindre de tager fejl i noget, som direkte påvirker dig, så lad være. At starte en diskussion eller et skænderi vil blot forværre jeres samarbejde. Sandsynligheden for at én af jer skifter holdning på denne måde er ikke særlig stor.

Giv plads til forskellighed

Når andre irriterer dig, skyldes det som regel at de har synspunkter og normer, som er i konflikt med dit indre verdensbillede. Din følelse af irritation er en feedback fra dit eget biologiske system, der gør dig opmærksom på den ydre konflikt. Men det er op til dig selv, om du vil lade dig styre af, at din kollega er anderledes end dig. Rummelighed er at kunne håndtere det professionelt, når andre har et andet verdensbillede end dit.

Hold brokkeriet for dig selv
Kompetencer. KvalifikationerMens du bearbejder din utilfredshed, skal du modstå fristelsen til at læsse din irritation over den pågældende person af på andre. Vi alle har alle en tendens til at søge opbakning for vores meninger. Hertil kommer, at brokkeri over en medarbejder stiller dig selv i et dårligt lys. Hvis du føler, at du skal tale ud, så vælg omhyggeligt dit forum. Det bedste er måske at vælge folk udefra.

 

Erkend din del af problemet

Når du har kontrol over dine reaktioner, så tænk over, hvad det er, du ikke bryder dig om ved personen. Er der noget bestemt, der udløser dine følelser? Er det bare, at han/hun er anderledes end dig selv? Minder han/hun dig om din far/mor? Eller ville du gerne have haft din kollegas job?

Misundelse og andre negative følelser kan få os til at vurdere og behandle andre forkert. Når nogen er bedre stillet end os selv, er vi tilbøjelige til at se ned på dem. Vores yndlingsperson i verden er os selv. Og jo større forskelligheden er til os selv, jo mere sandsynligt er det, at vi reagerer negativt på dem.

Fokusér på den generende adfærd i stedet for kollegaens personlige egenskaber. Det vil hjælpe dig med at kunne skelne mellem fordomme og ægte modvilje. Ved bedre at forstå, hvad det er, der generer dig, kan du måske også se din rolle i det. Det er rimeligt at antage, at du har et ansvar for problemet. Vær ærlig over for dig selv omkring din rolle i problemet.

Vær nysgerrig

Når du lader dig irritere af noget din kollega siger eller gør så prøv at sKollegacoachingpørge ind til hvorfor han eller hun gør som de gør. Ved at du får indblik i intentionen giver det dig en bedre forståelse af hvorfor han/hun agerede som de gjorde. Du kan måske finde en forklaring på den pågældende persons adfærd, fx stressfaktorer i privatlivet, pres fra omgivelserne eller en stor arbejdsbyrde. Ved at tilbringe mere tid med din ”fjende” får du mulighed for at finde og lagre antallet af positive oplevelser.

Sæt tydelige grænser

Du behøver ikke at være venner med alle. Det betyder også, at du ikke er forpligtet til at gøre alle, som spørger, en tjeneste. Hvis du vil forhindre, at andre tager din tid, så fortæl dem: ”Jeg er sikker på, at dette er vigtigt for dig. Lige nu har jeg andre prioriteter, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig.”

Find det gode

Næste gang du sidder overfor din irriterende kollega, så tving dig til at se mindst én god egenskab som han eller hun siger eller gør. Hver dag leder du efter noget nyt. Prøv at spørge ind til hvorfor din kollega siger som han/hun gør. Det er ok at være uenig og I behøver ikke have samme holdninger, men det at du forstår hvorfor kan hjælpe dig til ikke at blive helt så irriteret. Vi handler og gør alle noget som giver mening i vores egen verden og det er de færreste som handler i ond tro. Husk der er noget godt i os alle, også i din irriterende kollega. Det venter bare på at du finder det.