Robuste medarbejdere kræver en robust leder

Robusthed handler ikke om at gøre medarbejdere til hårdføre robotter der kan klare alt. Det handler om at kunne gøre medarbejderne stærke og mere robuste i en professionel sammenhæng. Det kræver at du som leder er i stand til at skabe rammer, trivsel og styre arbejdspresset således at medarbejderne udfører deres job bedst muligt.

Og hvordan gør du så det?

Anerkend og forstå det ansvar du har som leder.

Dernæst skal vi væk fra tanken om robuste medarbejdere men i stedet for tænke på robuste organisationer. Placeres ansvaret hos den enkelte medarbejder ser du ikke hele billedet af din organisation. Det er lidt som at Skakbrikkertisse i bukserne, det er varmt i starten men bliver hurtigt koldt og ubehageligt.

For hvis du ikke lærer at fokusere på gruppen og hele organisationen og dermed lærer at styre kilderne til stress kommer du let til at begå den fejl at gøre medarbejderne så hårde at de kan klare mest muligt

Skab en følelse af tryghed på arbejdspladsen.

Det skal være legitimt at kunne tale åbent om de udfordringer man står overfor uden at blive affærdiget eller mødt med mistro. Den gode leder kan f.eks. sige: ”Fedt at du har knoklet så meget i denne her periode så vi blev færdige. Jeg ved at du har lagt rigtig mange timer i det. Nu skal du passe på dig og din familie så jeg vil ikke se mails fra dig sendt mellem kl. 16 og 8 det næste stykke tid”.

Den robuste organisation

Hvis du vil have en robust organisation kræver det at du er villig til at informere og involvere, også under forandringsprocesser. Hellere melde ud at du ikke har svaret på fremtiden end slet ikke at fortælle noget som helst. Hjælp medarbejderne til at se sig selv i forandringen og de nye muligheder der er for dem. Det er en unødvendig og alt for kostbar stressfaktor hvis de er usikre på hvad der skal ske og hvad de skal lave.

Arbejdsmiljøet skal være positivt og støttende. Det er nedbrydende hvis man oplever at andre tager æren for ens arbejdsindsats.
arbejdspress

Arbejdspres

Én af de sværeste faktorer er nok arbejdspresset og hvor meget den enkelte medarbejder og gruppen kan klare. Det må ikke være så begrænset at folk begynder at kede sig men heller ikke være så voldsomt at presset og opgaverne bliver for store.

Kend dine medarbejdere

Her kræver det at du kender dine medarbejdere og ved hvordan de reagerer på nye udfordringer, hvad de er gode til samt hvilke tegn og symptomer man skal holde øje med. Hver medarbejder har deres egen grænse så det kræver at du er opmærksom på de enkelte medarbejdere og gruppen som helhed. Hvordan er relationen mellem medarbejderne? Hvordan er arbejdsbyrden?

Det er vigtigt at huske på, at robusthed kommer af mange forskellige faktorer. Og kan du som leder ikke ændre på arbejdsmængden, er der helt sikkert andre forhold, som du kan ændre på. Det kan være relationerne mellem medarbejderne, at du husker at informere og involvere så meget som muligt. Og sidst men nok så vigtigt, at du kigger på din egen ledelsesstil.

”I stedet for at bruge en masse penge på kurser for at fixe medarbejdere til at blive mere robuste, så brug pengene på et godt lederkursus.”

 

Jeg mener at det er det der skal til for at skabe en langtidsholdbar robusthed i organisationen og som gør at det bliver lidt sjovere at gå på arbejde.